Kilka miesięcy temu (styczeń 2011) ukończyłam swój pierwszy autorski program komputerowy. W ramach zaliczenia przedmiotu Algorytmy i struktury danych w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku-Białej miałam za zadanie stworzyć program w języku Pascal.
Co prawda, z programowaniem spotkałam się już wcześniej (czyt. w szkole średniej), ale nie była to przygoda ani atrakcyjna, ani warta roztrząsania. Prawdę pisząc, dopiero studiując, mogłam budować w miarę solidne fundamenty swojej wiedzy w zakresie programowania.
Aplikacja, którą stworzyłam, jest skuteczną pomocą w zadaniach obliczeniowych. Służy również do sprawdzania i weryfikowania wyników. Ponadto, jest bardzo intuicyjna w obsłudze, a wszystkie niezbędne czynności można wykonać przy pomocy samej klawiatury. Dzięki temu aplikacja sprawdza się również na laptopach czy netbookach.
Aplikacja, którą stworzyłam, jest skuteczną pomocą w zadaniach obliczeniowych. Służy również do sprawdzania i weryfikowania wyników. Ponadto, jest bardzo intuicyjna w obsłudze, a wszystkie niezbędne czynności można wykonać przy pomocy samej klawiatury. Dzięki temu aplikacja sprawdza się również na laptopach czy netbookach.
Po uruchomieniu programu, włącza się okno wyboru figur (tu: czworokątów). Można również znaleźć dodatkowe informacje (np. o licencji programu) w górnym menu Program.
Okno startowe programu |
Program oblicza pozostałe wielkości matematyczne figur płaskich, mając zadane tylko niektóre z nich. W przypadku kwadratu są to wielkości charakterystyczne, takie jak długość boku i długość przekątnej oraz obwód i pole powierzchni. Program daje możliwość wyboru tych zmiennych, które są z góry zadane. I tak, na przykład, po wprowadzeniu długości obwodu, program wyznacza wartości liczbowe dla pozostałych trzech wielkości. Wyniki są wyświetlane w prawej dolnej części okna programu, w obszarze Wyniki obliczeń.
Okno obliczeniowe dla kwadratu |
Okno obliczeniowe dla prostokąta |
Okno obliczeniowe dla trapezu prostokątnego |
Okno obliczeniowe dla trapezu równoramiennego |
Komunikat o błędnie wprowadzonych danych. Łańcuch znakowy (tekst) zamiast liczby |
Komunikat o błędnie wprowadzonych danych. Liczba ujemna lub zero |
Komunikat o błędnie wprowadzonych danych. Długość przekątnej jest mniejsza bądź równa długości boku |
Komunikat o błędnie wprowadzonych danych. Rachunki, których program nie może obliczyć |
Poszczególne sekcje programu zawierają rysunki poglądowe. Można je zobaczyć w folderze z pozostałymi zrzutkami ekranu pod tym adresem.
Można również pobrać program na swój komputer i przetestować jego działanie. Plik został zarchiwizowany: zawiera plik wykonywalny *.exe, który uruchamia program.
Program działa na licencji Creative Commons BY-NC-SA. Zobacz więcej, klikając w poniższą ikonę.